Hulp bij toegankelijkheid

Skip to main content

LinkedIn quick checklist

de brainy.nl linkedIn profiel checklistProfiel eerste actie

  • Plaats een professionele foto waar jij alleen op staat, liefst met een neutrale achtergrond en alleen het bovenlichaam plus lachend, hoeft niet breed stralend.
    Alles wat er meer dan alleen jij op staat leidt af.
    Test je foto eventueel via https://www.photofeeler.com/
  • Plaats een mooie banner, dit geeft extra kracht aan jouw profielpagina. Kijk op https://www.canva.com/ en zoek op 'linkedin-banner' voor de juiste sjablonen en voorbeelden.  
  • Je volledige voornaam en achternaam. Plaats ook hier geen extra informatie, het is een zoekveld! Plaats je naam zoals jij die ook gebruikt, bijvoorbeeld je roepnaam Denk bij de achternaam na welke je wilt gebruiken, meisjesnaam, partnernaam of beiden.
  • Een kopregel die in maximaal 120 tekens aangeeft wat je doet of wat je zoekt. Kijk vooral bij anderen hoe ze de ruimte optimaal gebruiken, maar blijf uniek en jezelf. De eerste 60 tekens zijn het belangrijkste.
  • Vul de postcode van het zakelijk adres in. Kantooradres en regio worden dan juist opgenomen. Dit is vaak een belangrijk zoekveld.
    Dit is je persoonlijke profiel, dus mocht je willen dan vul je hier je privégegevens in.
  • Geef duidelijk de branche aan waarin je werkzaam bent en/of je diensten wilt verlenen.

Contactgegevens

  • Maak je publieke URL persoonlijk door de naam aan te passen. Verwijder in elk geval de cijfer toevoeging die er automatisch achter gezet wordt. Gebruik je eigen naam, is die bezet, probeer dan met een ‘–‘ streepje ertussen.
  • Gebruik een zakelijk e-mailadres. Een hotmail, gmail en soortgelijke accounts geven geen professionele uitstraling. Vermeld gerust je telefoonnummer als je direct bereikbaar wilt zijn.
  • Vermeld alleen je Twitter, Instagram en Facebook accounts, indien deze actief en zakelijk gebruikt worden.
  • Voeg je websites toe. Je kunt hier bijvoorbeeld ook meteen doorverwijzen naar je blog of een andere pagina die goed aansluit bij je profiel of bedrijfsinformatie.

Profiel onderdelen

  • In de samenvatting spreek je de lezer zo persoonlijk mogelijk aan. Maak er een kort aantrekkelijk verhaal van. Vooral de eerste zin moet aanzetten tot verder lezen. Vermeld hier ook je contactgegevens.
  • Voeg media toe aan je samenvatting, zoals een website, presentatie of document.
  • Voeg zo'n tien vaardigheden toe.
  • Vermeld je werkervaring en gebruik ook de mogelijkheden om deze te omschrijven. Geef zo goed mogelijk uitleg hierover.
  • Relevante opleidingen, cursussen en diploma’s toevoegen.
  • Vraag binnen je netwerk naar aanbevelingen en laat deze plaatsen. Help eventueel met het schrijven ervan, zodat de ander hem alleen nog hoeft te plaatsen.

Externe verbindingen

  • Volg bedrijven die aansluiten op jouw diensten en producten.
  • Schrijf en post artikelen rechtstreeks op LinkedIn over samenwerkingen met andere branchegenoten en partner bedrijven.

Instellingen

  • Neem de tijd om de instellingen te doorlopen, zodat jouw profiel optimaal vindbaar is en je privacy gewaarborgd, maar ook dat je niet meer meldingen ontvangt dan noodzakelijk. 
  • Zorg dat je foto zichtbaar is voor iedereen. Andere privacy zaken kun je afschermen, maar een profiel zonder foto wordt aan voorbij gegaan.
  • Zorg dat jouw profiel volledig zichtbaar is indien je profielen van anderen bekijkt, zodat zij ook zien wie hun profiel bekeken heeft.

Netwerken

  • Zorg voor minimaal 100 connecties. Vanaf deze hoeveelheid leert ook LinkedIn jou steeds beter kennen en weet welke informatie relevant voor jou is. 
  • Wordt lid van minimaal vijf interessante groepen.
  • Schrijf geregeld een LinkedIn artikel over een boeiend onderwerp uit je eigen vakgebied.
  • Gebruik de knoppen ‘Interessant’ en ‘delen’ spaarzaam en oprecht. Plaats ook zelf gerust een korte post.