Hulp bij toegankelijkheid

Skip to main content

Opleiding, werk & leven 10.0 (Versie X)

Een oplossing voor de tekorten op de arbeidsmarkt én het flexibel zijn voor als je werk wordt overgenomen door een robot én plezier in je opleiding en werk hebben en houden. Dit kun je op zijn minst een behoorlijke uitdaging noemen. Het probleem zit 'm al in de vraag die we aan jonge kinderen stellen:
"Wat wil jij later worden?" Als een kind dan zegt "bakker en piloot" is de reactie toch meestal "nee, je moet kiezen".  Waarom?
Waarom kun je geen part time timmerman én part time advocaat zijn? Of piloot én bakker tegelijk.
Ik denk zelfs dat de kwaliteit van al het werk omhoog gaat. Vaak als je even iets anders gaat doen kom je op de beste ideeën voor de vraagstukken van je werk.

Het versienummer 10.0 oftewel X verwijst naar 'generatie X' die langzaam maar zeker de arbeidsmarkt aan het verlaten is. En waarmee het extra duidelijk wordt dat er iets moet gebeuren om het nieuwe werken mogelijk te maken voor de generaties na X,Y,Z…
Je moet wel bereid zijn om opleiding én werk compleet op de schop te gooien.

Het begint bij de opleiding.

brainy.nl het nieuwe werken 10.0 al vanaf de basisschool een nieuwe manier van lerenAl vanaf de basisschool moet er een volledige mix zijn van hoofd- en handenwerk. Op de basisschool zie je vakken als muziek, handenarbeid, kunst, sport, EHBO volledig verdwijnen of is er nauwelijks tijd voor. Je moet die vakken niet erbij doen, maar met dezelfde overtuiging geven als rekenen en taal. Kinderen leren dan al jong dat dit de differentiatie en zelfredzaamheid ten goede komt.
Het aantal schooluren zal uitgebreid moeten worden, maar waarschijnlijk zullen kinderen dat over het algemeen niet erg vinden als daar een breed divers aanbod tegenover staat waarin ze hun interesses kwijt kunnen.
Schooltijden kun je dan op het biologische ritme indelen. In de beste uren rekenen, taal en overige studievakken, en expressie en sport ervoor en erna. Je moet dan wel af van het één leraar voor de klas principe. Ook op de basisschool zullen kinderen dan verschillende meesters en juffrouwen hebben voor verschillende vakken.

Werken doe je samen

brainy.nl het nieuwe werken 10.0 betekent twee of meer werkzaamheden doen die je leuk vindHet nieuwe werken zal nog meer in teamverband moeten. De termen lean, agile en scrum kunnen dan eindelijk eens tot hun recht komen. Werk zal opgedeeld moeten worden in kleine stukjes, opdrachten, taken etc.
Werk zal 100% overdraagbaar gemaakt moeten worden. Daar zal een stukje angst zitten, omdat je eigenlijk jezelf overbodig moet maken om alles optimaal te laten functioneren.
Per vakgebied zal je moeten gaan uitwerken hoe je het gehele proces kunt gaan opdelen in zo'n klein mogelijke stukjes om zo met veel verschillende mensen weer dat gehele proces te kunnen uitvoeren. 
Planningen worden als puzzels waarin iedereen alleen of met een klein groepje een stukje van de puzzel legt. Iedereen kan doorwerken aan de puzzel en is niet afhankelijk van anderen om door te kunnen gaan. Wel zullen alle stukjes gelegd moeten zijn op het moment van de deadline.
Problemen of vertragingen die je hierin tegenkomt zullen gelijk zijn aan hetgeen nu ook kan voorkomen. Maar volgens dit nieuwe model kunnen zoveel mogelijk teams en individuen veelal ongestoord doorwerken, en probleemstukjes eenvoudig en snel door andere teams opgepakt worden.
Werkplanners worden de nieuwe managers en spil in het web. Maar ook zij kunnen hun werk gewoon in deeltijd doen. Als een planning goed in elkaar zit kan iedereen deze zo overnemen.

Geen rapport maar een opzetje

brainy.nl het nieuwe werken 10.0 niet kiezen maar werken naar kennis en kundeDeze memo legt geen kant en klaar model op tafel, maar is meer bedoeld om te ontdekken of er meer gelijkgestemden zijn en hoe het verder uitgewerkt moet worden.
Nergens in de wereld als in Nederland werken we zo graag part time. Waarom? Wat doen we de rest van de tijd? Niet hetzelfde wat je ook op je 'reguliere' werk doet. We vinden het juist leuk om verschillende dingen te doen. Waarom doen we dat dan niet vanaf het onderwijs onszelf al aanleren?
Studeer rechten, maar maak ook tijd vrij om te leren timmeren, metselen, elektrotechniek of voor kapper.
Dan duurt je studie misschien 2 of 3 jaar langer, maar je bent meteen een multi-inzetbaar én gegarandeerd van werk wat je leuk vind.
Ook als je juist beter bent met je handen kun je vast geprikkeld worden om ook iets totaal anders erbij te leren. Naast een beroep in de bouw past heel goed het beroep van sportinstructeur of fysiotherapeut.

Is dit niet 'het nieuwe werken'?

Ja maar vooral nee! Het nieuwe werken probeert mijns inziens te veel oplossingen te zoeken vanuit de technologie en vanuit het management. Het legt ook vooral nadruk op slimmer, efficiënter en effectiever werken. Zonder het geluk, plezier en de afwisseling daarbij een belangrijke plaats te geven. Zolang je dat niet meeneemt is er geen revolutie, slechts alleen werkverbetering voor de top, waar de werknemers niet veel beter en gelukkiger van worden. Het nieuwe werken is pas een revolutie als het van onder, boven en vanuit het midden tegelijk begint en gedragen wordt. Iedereen moet het willen en er vol overtuiging aan meewerken.

brainy.nl het nieuwe werken 10.0 geld moet rollen, ook de winst van bedrijven

De eerste hobbel?

Aandelen, dividend, raden van bestuur, je zou er waarschijnlijk afscheid van moeten nemen. Deze  zorgen alleen maar voor verstoring. Een directeur mag zo rijk worden als hij of zij wil, zolang deze maar een blijvend en voortschrijdend ondernemersplan dat ruimschoots levensvatbaar en toekomstbestendig is kan overleggen. Niet alleen tijdens de oprichting van het bedrijf. Bedrijven controleren elkaar volgens het audit model.
Geld dat verdiend wordt zal terug moeten stromen in personeel, opleidingen, innovatie, goede arbeidsomstandigheden. Winsten moeten via een blockchain model aan het bedrijf gekoppeld blijven. Op die manier zijn de investeringen transparant en kan je toch investeerders aantrekken. Zo voorkom je tevens vijandige overnames. 

Maar ook het belastingstelsel zal op de schop moeten en een meer belonend karakter moeten krijgen. 

Ik heb veel ideeën over de invulling, maar ook het vermarkten van deze memo moet je niet alleen willen doen. Wil je meer weten of mij uitnodigen voor mijn visie te verdedigen? Bel of app naar 0653352143 of e-mail  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of gebruik het formulier. LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/hein-meijer