Verhalen
0
0
0
s2smodern

1. Stel een beleid op.

Klinkt misschien wat overdreven, maar niets is zo verwarrend als je op LiknedIn perfect zakelijk overkomt en op Facebook helemaal los gaat. Op twitter linkse politiek bedrijf en op Instagram rechts bent.
Je mag best verschillen, maar gebruik overal dezelfde taal en verhaalvormen. Op LinkedIn mag het best zakelijk en op Facebook wat eenvoudiger. Maar zorg ervoor dat je altijd consistent blijft in wat je verkondigd en waar je voor staat.

social media profiel brainy nl

2. Juiste formaten van de afbeeldingen.

Niets is zo vervelend als verkeerd uitgesneden foto's in je profiel of berichten. Elke media heeft z'n standaardformaten om elke foto op de juiste manier te laten weergeven. Let er wel op dat deze formaten nog al eens willen veranderen bij updates van de programma's. Ook voor desktop en mobiele weergave moet je goed opletten dat je foto altijd zo wordt weergegeven als je bedoelt hebt. Soms is dat even puzzelen.
Kijk elk jaar je profielen na of alles er nog netjes bijstaat. Volgt de URL naar een compleet overzicht van alle formaten voor de meest gebruikte social media.

https://www.frankwatching.com/archive/2017/12/23/het-ultieme-overzicht-van-alle-socialmedia-afmetingen-voor-2018/

3. Zelfde profielfoto overal.

Het is eigenlijk net als bij een productmerk of bedrijfslogo. Door overal dezelfde profielfoto te gebruiken word je snel herkend en dat komt betrouwbaar over. Als je overal dezelfde profielfoto gebruikt is dat een herkenningspunt. Iemand die je volgt zal op zijn tijdlijn jou snel herkennen en geen bericht van je missen.

4. Verwijder je naam bij slechte media en berichten.

Controleer regelmatig via zoekopdrachten of iemand jou koppelt (tagged) aan foto's of artikelen. Hoe goed ook bedoeld, als dit je imago niet ten goede komt kun je jezelf er maar beter van verwijderen.

Hier zijn een paar opties hoe dat werkt bij verschillende social media.
Facebook: https://www.facebook.com/help/463455293673370/
Instagram: https://help.instagram.com/186952328121982/
Twitter: https://help.twitter.com/nl/using-twitter/tweeting-gifs-and-pictures

Schakel de mogelijkheid om gekoppeld te worden niet helemaal uit, hoewel dat misschien wel veiliger lijkt, het heeft ook voordelen voor je bekendheid als iemand je aan een interessant item koppelt.

5. Maak gebruik van zoekwoorden: keywords oftewel tags.

Door slim gebruik te maken van zoekwoorden in je koptekst en beschrijvingen word je goed vindbaar via zoekopdrachten. Onderzoek welke zoekwoorden jou, je dienst, product en bedrijf het best beschrijven en maak daar vervolgens een mooie tekst mee. Nooit lossen zoekwoorden gebruiken, daar wordt je op afgerekend. Maar als je ze goed gebruikt in tekst/verhaalvorm dan wordt dat goed gewaardeerd.
Wissel gerust af en toe met de woorden om steeds bij te blijven en in nieuwe soorten zoekopdrachten te verschijnen. Volg de trends rond jouw vak of product.

6. Gebruik elk veld van je profiel.

De velden zijn er niet zomaar. Daar is door de verschillende social media goed over nagedacht en er is veel ervaring mee opgedaan. Gebruik elk veld om jezelf en je diensten te beschrijven, het verhoogd de vindbaarheid en betrouwbaarheid. Elk niet ingevuld veld betekend een kans om niet gevonden of gewaardeerd te worden. Soms heb je hierdoor zelfs een voorsprong op je concurrentie.

7. Gebruik de URL velden.

Er zijn velden speciaal voor een website adres (URL) in te vullen. De verleiding is groot om daar gewoon de URL van de home pagina van je eigen of bedrijfswebsite in te vullen. Je kan dat veld ook gebruiken om door te verwijzen naar een persoonlijke pagina bij andere social media, of je blog, of een wisselende landingspagina waar je iets promoot.
Gebruik het veld slim om iemand door te linken naar een speciale webpagina.

8. Controleer linkjes.

Niets is zo vervelend als op een koppeling te klikken naar een webpagina die niet (meer) bestaat of een per ongeluk verkeerde website. De bezoeker die dat gebeurt ben je kwijt. Test na het invullen en daarna regelmatig de linkjes of deze nog steeds naar de juiste pagina verwijzen.

9. Vraag vrienden.

Als je jouw profiel klaar hebt vraag dan vrienden of goede relaties om deze te bezoeken en te beoordelen of er geen gekke dingen staan en alles werkt en compleet is. Soms ben je zelf gewoon blind voor typfouten als je zo druk bezig bent.
En als ze er toch naar kijken vraag gerust of ze de aanbeveling willen invullen of een like willen geven. Dat doe je dan natuurlijk ook meteen terug.

10. Zet berichten vast.

Op Twitter, Facebook en LinkedIn kun je berichten vastzetten. Doe dat ook. Zet goede posts gerust een tijdje vast zodat een profielbezoeker meteen dat bericht van je ziet.

11. Zet regelmatig een bericht online.

Gebruik daarbij alle soorten media zoals tekst, foto's, video, postcast. Op die manier kun je ook ontdekken welke soorten berichten door jouw doelgroep het meest gelezen of gewaardeerd worden.

12. Like ook andere producten en mensen.

Door aan te geven bij welke andere personen, organisaties en producten jij je betrokken voelt of je voorkeur aan geeft krijgen anderen een completer beeld van jou. Aan jouw voorkeuren kan een ander afleiden hoe jij als persoon bent. En dat kan de zakelijke relatie weer ten goede komen.

Onderschat de waarde van je profielen niet. Mensen zijn nieuwsgierig en zullen altijd even je profiel bezoeken als ze ergens een bericht of advertentie van je tegenkomen. Ook voordat ze je gaan bellen. Dat doe ik althans vaak.

button vragen is vrijblijvend